22133550_omslag108px
Rss

Beleidsonderzoek Online


Over dit tijdschrift  
Gevonden artikelen Alle samenvattingen uitklappen
Artikel

Access_open Lisa Verwoerd & Eva Kunseler: Lerend evalueren: een methode voor beleids­evaluatie van complexe veranderopgaven

Themareeks Methoden en benaderingen in de beleidsevaluatie, Dick Hanemaayer, Jos Mevissen, Valérie Pattyn (red.)

Trefwoorden Themareeks Methoden en benaderingen in de beleidsevaluatie
Auteurs Lisa Verwoerd en Eva Kunseler
SamenvattingAuteursinformatie

    Lerend evalueren is een evaluatiemethode die tijdens het beleidsproces wordt ingezet om beleid gaandeweg te verbeteren. De methodologie richt zich op snel en diep leren. Snel leren gebeurt door het inrichten van korte feedbackloops over de werking van beleid, zodat beleid tijdig kan worden bijgestuurd en verbeterd. Diep leren gebeurt via feedback en reflectie op de inrichting van het beleidsarrangement – het samenspel aan doelen, governance, spelregels en uitgangspunten – in beleid, zodat de opgavegerichtheid van het beleid op de lange termijn verbetert. Tijdens een lerende evaluatie werken evaluatoren en beleidsbetrokkenen samen om betekenisvolle inzichten te ontwikkelen voor het lopende beleidsproces.. De afgelopen tien jaar heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) samen met het Athena Instituut van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam gewerkt aan het standaardiseren en professionaliseren van deze methodiek. Dit artikel tekent de uitgangspunten, principes en aandachtspunten op met voorbeelden uit recente lerende evaluaties uit de praktijk van het PBL, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), provincie Overijssel, Arcadis en Planbureau Fryslân – een greep uit organisaties die lerend evalueren toepassen. Een belangrijk aandachtspunt voor de uitvoering is dat de impact van een lerende evaluatie slechts zo groot kan zijn als de mate waarin een lerend beleidsnetwerk ontvankelijk is voor de lessen, waarvoor een lerende overheid aan de basis staat.


Lisa Verwoerd
Lisa Verwoerd is senior onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en richt zich in haar onderzoek op de rol van de overheid en beleidsarrangementen in maatschappelijke transformatie. Een participatieve en lerende onderzoeksbenadering, zoals lerend evalueren, staat altijd centraal in haar werkwijze. Lisa is vanaf het eerste uur betrokken bij lerend evalueren en de doorontwikkeling en professionalisering bij het PBL. Haar PhD-onderzoek ging over de toepassing van lerend evalueren bij het planbureau en hoe de methode bestaansrecht kreeg. Lisa geeft geregeld presentaties en workshops aan collega-kennisinstituten en overheden over lerend evalueren.

Eva Kunseler
Eva Kunseler werkt als senior onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) als projectleider van lerende evaluaties en coördinator van een programmalijn over monitoring en evaluatie van transformatie. Als beleidswetenschapper doet ze onderzoek naar beleidsleren en de rol van kennis en beleid bij maatschappelijke transformatie. Ze is op dit thema ook werkzaam als fellow bij het Athena Instituut van de VU Amsterdam. Eva is een grondlegger van reflexief onderzoek bij het PBL. Haar PhD-onderzoek ging over co-creatie tussen onderzoek en beleid bij publieke kennisorganisaties. Eva geeft regelmatig presentaties en advies over lerend evalueren bij overheden en kennis­­organisaties.

    Bijdragen aan de kwaliteit van beleid en bestuur geldt als de belangrijkste functie van beleids- en evaluatieonderzoek. Maar wat is dan de functie ervan zonder democratie? Is het verbeteren van ‘prestatielegitimiteit’ ook voldoende? Peter van der Knaap meent van niet: het verdient op zijn minst reflectie. Ook met het oog op de lessen die we er anno 2025 binnen ons eigen land van kunnen leren.


Peter van der Knaap
Peter van der Knaap is directeur van IOB-evaluatie en bestuurslid van de European Evaluation Society (EES).

    Rekenkamers zijn de afgelopen decennia steeds meer de doelmatigheid en doeltreffendheid van overheidsbeleid gaan onderzoeken, wat doorgaans onder de vlag van ‘doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek’ (DDO) door het leven gaat, of ‘performance audit’ in internationale kringen. Er is echter bijzonder weinig systematisch empirisch onderzoek gedaan naar deze onderzoeken en er is veel debat of dit type onderzoek überhaupt impact heeft.
    Wij presenteren in dit artikel het eerste kwantitatieve onderzoek naar de impact van DDO op de Nederlandse rijksoverheid, op basis van een survey onder beleidsambtenaren van Nederlandse ministeries die meewerkten aan rekenkameronderzoek tussen 2018 en 2021. We gebruikten hiervoor een wetenschappelijk gevalideerde enquête die eerder werd toegepast in Canada en België.
    Met deze enquête konden wij drie verschillende soorten impact onderscheiden: instrumentele, conceptuele en strategische impact. De gepercipieerde impact van de Nederlandse rekenkamer blijkt gematigd te zijn, maar wel iets groter dan die van Canada en zeker dan die van België. Hierbij gaat het volgens de respondenten primair om conceptuele impact en beperkter om instrumentele en strategisch impact. In Nederland valt verder de individuele kwaliteit van de rekenkameronderzoeker en diens communicatievaardigheden op als voorspeller voor impact. Wanneer deze factoren door de geënquêteerden minder goed worden beoordeeld, neemt de impact af. Dit effect strekt zich ook uit tot het mesoniveau, waar – niet verrassend – de wil van beleidsmedewerkers om iets met het rekenkamerrapport te doen van cruciaal belang blijkt. In de literatuur worden betrokkenheid van parlement en media vaak genoemd als factoren die de impact versterken. Opvallend genoeg lijken in Nederland media en parlement nauwelijks een rol te spelen bij het verklaren van impact van rekenkameronderzoek.


Sjoerd Keulen
Sjoerd Keulen is strategisch adviseur bij de Algemene Rekenkamer en is bijzonder hoogleraar publieke audit, beleidsevaluatie en verantwoording vanwege de Algemene Rekenkamer aan de Universiteit Leiden.

Valérie Pattyn
Valérie Pattyn is universitair hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden en gastprofessor aan KU Leuven Instituut voor de Overheid. Ze doet fundamenteel en toegepast onderzoek naar het gebruik van kennis (evidence) door overheden, beleidswerk, beleidscapaciteit en beleidsanalyse, en specialiseerde zich in beleidsevaluatie als een specifieke vorm van kennis.

Ruud van Druenen
Ruud van Druenen is methodologisch adviseur en senior onderzoeker bij de Algemene Rekenkamer en is daarnaast universitair docent bestuurskunde aan de Radboud Universiteit. Hij is gespecialiseerd in onderzoeksmethoden, evaluatie- en rekenkameronderzoek en promoveerde in 2022 op handhaving van staatssteunregels in de Europese Unie.

Minya Chan
Minya Chan studeerde bestuurskunde aan de Universiteit Leiden en schreef een masterscriptie over de impact van doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek bij de Algemene Rekenkamer.
Kies uw weergave Covers view Covers view