Bestuurskunde

Article

Beleidsverandering gezien als ecosysteemverandering

Ecologische tipping-point-theorie toegepast op de vrijheid van onderwijs

Trefwoorden policy change, tipping-point, freedom of education, multiple streams model, ecology
Auteurs Lev van Laake en Gerard Breeman
DOI
Auteursinformatie

Lev van Laake
J. L. G. van Laake, MSc is rijkstrainee bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voormalig student aan de Master of Public Administration aan de Universiteit Leiden. (Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel en niet namens het ministerie.)

Gerard Breeman
Dr. G. E. Breeman is universitair docent, verbonden aan het instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
  • Samenvatting

      Far-reaching policy changes, such as a reintroduction of a study grant system, often evolve in a fragmented and intermittent manner. They are usually preceded by a series of incidents and media attention, and a succession of smaller and larger policy proposals. Existing policy theories focus on major changes or on the smaller step-by-step changes. What is missing is an integrated story in which the entire process, with incidents, media attention and interim adjustments, is brought together.
      We argue that an ecological tipping-point theory is a useful addition to existing policy-change theories. Our study of Article 23 of the Constitution, which regulates the freedom of education in the Netherlands, shows that a succession of incidents (disturbances) has increased the stress within the policy system and increased the likelihood of a policy adjustment. However, change should not be taken for granted. Understanding policy change trajectories as ecosystem changes can help policymakers to transition from one stable policy system to another.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Kies uw weergave Covers view Covers view